Mirr-Murr kalandjai II.


Mirr Murr és Pege Aladár

A Mirr Murr-cikk előző részében megnéztük, hogyan született a sorozat ötlete, most átvesszük azt is, hogyan készült maga a sorozat.

Ahogyan az előző részében írtuk, a Kiscsacsi és a Mirr Murr első sorozata Csukás István könyve alapján készült. Viszont "a harmadik és negyedik sorozat már eredetileg is forgatókönyvnek íródott, tehát a képi kifejezésmód erőteljesebben érvényesült. Abból a forgatókönyvből, amit a Csukás adott nekem, én képes forgatókönyvet készítettem, ami ment a Magyar Televíziónak. Akkor jött a dramaturg, vagyis a Bálint Ágnes, aki húzott, vagy kért bele még szöveget, jeleneteket. Úgyhogy vele együtt csináltuk a film valamennyi epizódját. Amikor elfogadták ezeket - tehát kihúztunk, betettünk –, akkor került be a végleges forgatókönyv a stúdió kivitelező részlegébe" - meséli Foky Ottó.

A forgatáshoz persze kellettek szereplők is. A Mirr Murrt nemcsak rendezte Foky, hanem a bábfigurákat és a díszletet is ő maga tervezte. "Én megterveztem a figurákat, odaadtam a technikusoknak, elkezdődött a figurakészítés és a díszletek készítése, és utána kezdődött el a forgatás. A bábok keze, lába könnyen mozgatható ólomdrót köteg, a kézfej pedig szilikongumi vagy bőr. A bábu teste fa, vagy parafa, de a fej és a lábfej mindig parafa. Ez egy érdekes, parafa porból összepréselt anyag. Keményebb a parafánál, tehát nem rugalmas, hanem kemény. A cipőket és a fejeket ebből a kemény parafából faragjuk ki. A fejet aztán bevonjuk bőrrel, szőrrel, textillel, lelket adunk neki, megfestjük az arcukat, arckifejezésüket. Azért jó ez a parafa anyag, mert ha netalántán egy labdát akar fejelni, vagy ráesik a fejére valami, vagy fölteszi a szemüvegét, akkor bármit hozzá tudok tűzni a fejéhez. Mert mi mindent tűzünk, egészen vékony és rövid gombostűkkel. A lábfejét is egy parafa laphoz tűzzük, mert különben nem állna meg. Tehát minden alap, amit látni a filmen, az egy parafa lap. Az le van aztán füvezve, vagy ragasztva szőnyeggel, amit a díszlet éppen megkíván."

Foky Ottó számos interjúban elmondta már, de nem lehet elégszer elismételni, hogy mennyire aprólékos és hosszadalmas munka egy animációs film elkészítése. "A lépkedést úgy csináljuk, hogy az a lába, ami marad, az le van tűzve, a másik lábát pedig milliméterről milliméterre mozdítjuk. Ha azt mondom, hogy egy lépés egy másodperc (az nagyon gyorlesz), akkor az huszonnégy kocka addig, amíg leér a következő lába a földre. Persze úgy kell letűzni, hogy ne mozduljon el. Aztán váltunk, ezt a lábát tűzzük le, és a másik lábát vesszük föl, és az mozdul előre huszonnégy kockán keresztül. A bábosoknál ez őrült komplikált, mert mi nem tudjuk lerajzolni, mint a rajzosok pausz papírra, és utána visszapörgetni a cellt, vagy a rajzlapot. Ők látják a mozgást. Nálunk észben kell tartani, hogy a figura mozdulatának milyen pályája van.

Ha engem valaki nézett volna a stúdióban, a műteremben, amikor mozgatok, akkor azt hihette, hogy megőrültem. Mit csinál ez odabent!? Merthogy minden pici mozdulatot féynképezés előtt eljátszottam én magam, hiszen csak így tudom ellenőrizni, hogy ha például a fejéhez kap a figura, akkor a kéznek hogyan kell élethűen mozogni, és a fejhez érni mondjuk 98 kockán keresztül. Aztán odamész a bábhoz, mozgatod, aztán exponálsz, odamész, mozgatod, exponálsz, és ez így megy 30 évig."

Gyerekként nem tűnik föl, de ha felnőtt fejjel végignézünk egymás után néhány Mirr Murr-szériát, akkor meglepődve tapasztaljuk, hogy Mirr Murr testalkata változott az idők során. "Forgatás közben kopnak is a bábok, a Mirr Murrból, ha nem készült harminc, akkor egy se. De szériáról szériára is változhatnak a figurák. Ha jól megnézzük, Mirr Murr másképp néz ki az első szériában, mint a másodikban. Egy szériát, tehát 13 részt, egyszerre csináltunk, egy fajta szereplővel. A filmeket végignézve annak idején az ifjú Foky azt mondta, hogy túl girnyó, kicsit csináljuk másképp, és a végső fazonja egy nagyobb fejű Mirr Murr lett. Ez mindig alakult. És az talán javára is írható bármelyik rendezőnek, tervezőnek, akár a Dargay Attilának, akár a Neppnek, hogy egy nagyon picit változtat valamin. Változik, hiszen menet közben megérik az agyadban."

Persze egy bábfilm nem csupán bábokból áll, hanem díszletből és kellékekből is. "A rajzfilmnél a rajzos megrajzolja, a hátteres megfesti, nálunk ezt meg kell tervezni, meg kell színesben rajzolni (ezt én csinálom), utána odaadom a műszaki rajzát a díszletesnek. Annak a díszlettervezőnek, aki velem dolgozik, minden kelléket meg kell tudni csinálni. És a stábom olyan felkészült volt, hogy nélkülük én nem tudtam filmet csinálni. Ahhoz, hogy mi, animációs rendezők, filmet alkossunk, rengeteg munkatárs munkája szükséges. Az a rendező, aki magának vindikálja a sikert, hazudik. Neked barátaid, munkatársaid vannak, akik nélkül nincs animációs film. És éppen ezért én egy pár nevet megemlítenék, akik nélkül végképp nem lett volna magyar bábfilm.

A sorozatok operatőre Kiss Lajos és Bayer Ottmár volt. Pethő Zsolt szerezte az összes filmemnek a zenéjét. A bábfigurák technikai részével, kivitelezésével Szabó Laci foglalkozott, Pintér Maya pedig öltöztette a figurákat. Ezt a Szabó Lacival együtt csinálták, mert például egy korona, vagy olyan kellék, amit forrasztani kellett, a Szabó Lacihoz tartozott. Tehát a bábokat hárman csináltuk együtt a Lacival, meg a Mayával. A díszletező Sántha Béla volt. Animátorok: Cakó Ferenc, Zoltán Anikó, Dobóky Laci. Fővilágosító: Mazács Miklós. Dreilinger Zsuzsa volt a gyártásvezető, aki elviselte ezt a sok kant, akik csak bosszantották a gyártásvezetőt."

 

A Mirr Murr-sorozat sikeréből következett, hogy a Magyar Televízió további bábfilmeket is rendelt Foky Ottótól és Csukás Istvántól. A Legkisebb Ugrifülesben vastagon benne vannak a Mirr Murr forgatása során megszerzett tapasztatok.

A sorozat zenéjéről mindenképpen szót kell ejteni, két okból is. Egyrészt a Mirr Murr zenéjét is az a zeneszerző jegyzi, amely a magyar animációs filmek 90%-ában dolgozott: Pethő Zsolt. Másrészt a bábfilm hangulatos és nagyon igényes kísérőzenéjéről olyan neves dzsesszmuzsikusok gondoskodtak, mint Pege Aladár, vagy Zsoldos Béla. Pethő Zsolt mesél: "Volt egy kis, úgynevezett Mirr Murr-zenekar, amit magunknak összelelkesedtünk. A Fáy András (szegény ő is meghalt) orgonált, a Pege Aladár bőgőzött, vagy basszusgitározott, volt a rádiózenekarból egy klasszikus ütőhangszeres, ő dobolt, de néha a Zsoldos Béla is előfordult. Simon János, aki hegedűs volt a rádiózenekarban sokat játszott nálunk. Már ő sem él. Az idők során változott a zenekar nagysága, dehát mindegyik sorozatnál változott. Kisegyüttesekre kell gondolni mindig, ugyanis ritkán volt nagyzenekar. Nem is futotta volna a keretből, de egyébként a rajzfilm alapvetően nem is igényli a nagyegyüttest. A rajzfilmhez kicsit áttetszőbb zene kell, nem a nagy tömbök, nagy együttesek műfaja a rajzfilm, hanem a kicsit finomabb szövésű dolgoké."

Vagyis sose feledjük, ha a Mirr Murr zenéjét hallgatjuk, akkor végig élőzenét hallunk. "Persze ilyen kegyes csalások voltak, hogy egy adott rész már az előző epizódban is benne volt, úgyhogy a kottában ez úgy szerepelt, hogy lapozz vissza a, teszem azt, 26. oldalig, és akkor azt a pár taktust beillesztettük. De az elejétől a végéig élőzene volt a Mirr Murr alatt." Szóval lehet nosztalgiázni: az akkori animációs filmek alatt emberbarát élőzene szólt, de azért egy kis baki mégis becsúszott. "A Mirr Murr főcímzenéjét fölvettük zenekarra, de olyan rossz minőségűre sikeredett a zenekaros hangfelvétel technikailag, hogy azt meg kellett csinálni még egyszer, úgyhogy én az orgonával, többszörös rájátszással, meg a dobgéppel variáltam össze. De ettől eltekintve a Mirr Murrban mindenhol élőzene volt."

Forrás:comment.blog.hu

Tetszett a cikk?

 

 

CicaVilága cikkajánló

További cikk »

 

 

 

 

CicaVilága cikkajánló

További cikk »